torsdag 28 februari 2008

Moules Frites

Härliga, härliga musslor med pommes.

Jag lagade dessa igår och serverade med hemmagjord ketchup och majonäs.

Mumsigt som tusan och här har ni receptet!








Ingredienser:
2 kg blåmusslor
2 st schalottenlökar, finhackade
1 stor morot, finhackad
1/2 flaska torrt vitt vin
3-4 dl fiskbuljong
3 dl grädde
2 klyftor vitlök
persilja, finhackad
smör

Gör såhär:
Rensa musslorna noga genom att slänga de som är öppna och inte stänger sig när du knackar på dem.
Detta är jätteviktigt eftersom man tydligen kan bli sjukt dålig av de döda musslorna!
Stek charlottenlöken och moroten i smöret, pressa över vitlöksklyftorna.
Häll sedan i fiskbuljongen och lite av vinet. Lägg i musslorna och låt dem sjuda en stund.
Häll sedan över resten av vinet och grädden. Sjud ytterligare ett par minuter och rör gärna om ett par gånger så att alla musslor blir klara [öppnar sig].
Strö över persiljan sedan är det klart för servering!



bildkälla: http://www.icakuriren.se/recept_visa.asp?iId=2382

1 kommentar:

Superoul sa...

Kära Grethe.
Jag har ett problem.

Jag har bjudit hem en vacker ung dam på middag om ett par dagar och nu vet jag inte riktigt vad jag skall bjuda på. Skaldjur är i det här fallet uteslutet då hon mest tycker att de ser ruskiga ut och mest smakar saltvatten (jag å andra sidan, gillar saltvatten)

Vidare så fungerar inte mitt hemliga framgångsrecept, nämligen min klassiska lasagne. Den skall enligt min åsikt göras på färsk pasta, men eftersom det är en fullkornsbrud blir det svårt - hur tusan gör man fullkornspasta själv?

Kanske är det så att jag har bjudit hem helt fel donna till min enkla boning. Jag, är trots allt väldigt förtjust i skaldjur som både ser beskedliga ut och som mindre bestar. Men om så inte är fallet, behöver jag din hjälp. Så snälla, hjälp mig - vad skall jag laga för att vinna åtminstone henne mage?

Martin

(obs, det är inte namnet i brevet som är namnet på personen det handlar om... eller ngt)