torsdag 12 februari 2009

Fyllda och gratinerade squash.

Detta är en klar personlig favorit. Helt och hållet veggie! Vill passa på att tipsa Mimmi på jobbet (vars dotter är vegetarian) om detta. En annan har ju varit veg i över tjugo år. Nuförtiden är det till och från med den saken, men jag tycker fortfarande att den vegetariska kosten är den godaste och den jag känner att jag får mest energi av. Jag behöver verkligen inte kött!
Man kan beräkna en till en och en halv squashhalva per person (två om man är riktigt hungrig). Superenkelt att göra och dessutom kan man röja upp i köket under tiden squashen gratineras. I detta recept räknar jag på två squash, vill man ha fel är det ganska enkelt att räkna ut hur man ska dubbla! Dessutom gör det inget om man höftar till med det man tycker är gott!

Ingredienser:
2 squash
200g champinjoner
en ganska stor gul lök
lite créme fraîche
en skvätt soja
salt
peppar
riven ost av valfritt slag

Gör såhär:
Sätt ugnen på 225 grader. Hacka lök och svamp. Dela squashen på längden och gröp ur dem så att de blir som båtar. Var försiktig så att det inte går hål i botten!
Hacka innanmätet från squashen och stek det tillsammans med svamp och lök. Tillsätt en klick crème fraîche och rör om. Smaka av med salt, peppar och en skvätt soja.
Fyll squashbåtarna med grönsaksröran. Toppa med lite riven ost och gratinera i ca 15 minuter mitt i ugnen.
Servera gärna med basmatiris.

Variera:
Stek lite bladspenat, färsk eller frusen, tillsammans med svamp, lök och squash.
Testa att istället fylla aubergine och toppa då med getost.

Inga kommentarer: