torsdag 10 januari 2008

Chokladmuffins













Muffins, kaffe och en partner in crime att dela hela kalaset med förgyller liksom den gråaste av dagar.
Egentligen ville jag haft ett recept på Coconut Cherry Cupcakes eftersom de är så himla goda, men nu har jag tyvärr inte det så ni hålla till godo med de gamla vanliga chocolate chip muffinsen.


Ingredienser
4 dl vetemjöl
1 3/4 dl socker
4 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
1 dl kakao
175 g mörk eller ljus choklad
1 ägg
3 dl mjölk
1 dl olja


Gör så här:
Sätt ugnen på 175°C. Blanda mjöl, socker, bakpulver, vaniljsocker, salt och kakao.
Rör om och blanda väl. Vispa ihop ägg, mjölk och olja i ca 1 minut med elvisp.
Blanda ner äggsmeten i mjölblandningen. Rör tills det blir jämt. Häll nu smeten i en smord muffinsplåt eller i pappersformar för stora [amerikaaanska] muffins.
Fyll upp dem till lite över hälften. Tag Stora bitar av chokladen och ställ dem upp i formen, så att chokladen hamnar i mitten av muffinsen när den smälter under gräddningen.
Grädda 20-25 min i mitten av ugnen, om du använder små muffinsformar ca 15 min.


fotot har jag lånat av Dennis Lundin denno@home.se

Inga kommentarer: