tisdag 8 januari 2008

Säg omelett!















Omelett är också plättlätt att göra och det tänkte jag laga ikväll. Jag brukar göra två varianter. Den ena där jag försteker tillbehören och sedan tar dem åt sidan för att därefter lägga dem ovanpå omeletten och viker ihop och den andra där jag först steker tillbehören och sedan häller omelettsmeten direkt ovanpå. Båda är lika goda...men här beskriver jag tillvägagångssättet för den förstnämnda.

Vad gäller tillbehören så kan de varieras i oändlighet. Man kan helt enkelt ta det man tycker allra bäst om och röra ihop det till en omelett. Om det är säsong för det så tycker jag absolut att man ska ha kantareller, men då ska man inte använda vitpeppar, för det passar inte speciellt bra till.
En annan favorit är broccoli, eller spenat.

Men här kommer då receptet på kvällens omelett:


Ingredienser
Omelett:
4 st ägg
2 msk standardmjölk
salt
vit- och svartpeppar
en klick smör

Tillbehör:
champinjoner
rödlök [men gul går också bra]
en bit squash
paprika
tomat
ev. riven lagrad ost [allt från en liten nypa till en stor näve går bra. efter smak och tycke, alltså]

Gör så här
Hacka och stek lök, squash och champinjoner lite lätt. Dela också tomat och paprika i mindre bitar och lägg i dem i pannan i slutet av stektiden...bara så att de precis blir varma.
Lägg sedan upp grönsakerna på en tallrik vid sidan av.

Vispa under tiden ihop alla ingredienser till själva omeletten i en bunke och krydda med salt och peppar. Lägg lite smör i en varm, men inte för varm, stekpanna. Häll i omelettsmeten.

Låt den "stanna" och dra sedan in kanterna lite. Lägg de stekta tillbehören på ovansidan av omeletten, strö över eventuell ost, låt den smälta lite och vik sedan ihop alltihop på mitten.

Garnera gärna med färsk basilika eller timjan!



pst! Bilden har jag stulit från matnjutning.blogg.se/m_092006.html

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!

Du får gärna låna bilder av mig, men fråga gärna före. Jag är ändå tacksam att du skrev att du "stulit" den; alltför många norpar bilder utan att ens nämna vart de hämtat dem ifrån.